Wat is Facebook’s smartwatch en waarom is het een risico?

Het is geen geheim dat het bedrijfsmodel van Facebook draait op het verzamelen van gebruikersgegevens. Hoe meer functies ze toevoegen, hoe meer informatie ze kunnen verzamelen over je online gedrag, winkelgewoonten en sociale activiteiten. Nu heeft het bedrijf zijn ogen gericht op een nieuw doel, gezondheidsgegevens. De nieuwe Facebook-smartwatch lijkt een hulpmiddel te zijn om die te verzamelen. Wij behandelen de gevaren van Facebook’s smartwatch.

Inhoudsopgave

Wat is de Facebook’s smartwatch?

De website van Facebook

Facebook’s smartwatch is een stukje draagbare technologie, dat naar verwachting ergens in 2022 op de markt zal komen. Het horloge ondersteunt duizenden apps, waaronder gezondheids- en fitnesssoftware en kan worden gesynchroniseerd met verschillende accounts en apparaten. Facebook’s smartwatch zal op dezelfde manier werken als je telefoon: het zal een mobiele internetverbinding hebben en in eerste instantie gebruikmaken van Android OS, totdat Facebook een eigen besturingssysteem ontwikkelt. Dat naar verwachting een logische volgende stap is.

Gezondheidsgegevens: de nieuwe grens

Jouw gebruikersgegevens zijn ongelooflijk waardevol voor bedrijven als Facebook. Hoe meer ze over je weten, hoe effectiever ze reclame voor je kunnen maken – en hoe meer geld ze aan die advertenties kunnen verdienen. Er is een echte financiële prikkel voor techgiganten om jouw persoonlijke informatie te verzamelen en wat is er persoonlijker dan gegevens over jouw lichamelijke gezondheid? Gezondheidsgegevens kunnen een nieuwe goudmijn zijn voor techbedrijven. Er zijn twee belangrijke manieren waarop het voor hen waarde kan toevoegen:

  • Verbeterde advertentietargeting. Zodra bedrijven als Facebook jouw unieke gezondheidstoestand kunnen volgen, kunnen ze reclame maken voor medicijnen en behandelingen die op jouw specifieke behoeften zijn afgestemd. Op een subtieler niveau kunnen ze zelfs je hartslag, slaapgegevens en andere informatie gebruiken om je stemming op een bepaalde dag te raden en dienovereenkomstig reclame te maken.
  • Stemmingsgevoelige algoritmen. Sociale mediaplatformen gebruiken complexe algoritmes om te beslissen wat er op je nieuwsfeed verschijnt. Op dit moment baseren deze systemen zich op zaken als je eerdere activiteiten, demografische gegevens en persoonlijke interesses om te bepalen wat je te zien krijgt. Maar stel je voor dat ze je polsslag in real-time kunnen volgen, terwijl verschillende nieuwsartikelen en sociale media-berichten op jouw scherm verschijnen. Voor Facebook zijn de mogelijkheden eindeloos.

Natuurlijk roept dit de vraag op: Hoe kan Facebook deze informatie in de eerste plaats verzamelen? Het logische antwoord daarop zou Facebook’s smartwatch kunnen zijn.

De zorgen over Facebook’s smartwatch

Er nog niet veel bekend over deze gadget, maar we kunnen nu al anticiperen op de mogelijke gevaren van de komst van Facebook’s smartwatch. Gezien de slechte reputatie van Facebook op het gebied van privacy, ziet de komst van Facebook’s smartwatch er niet al te veelbelovend uit.

Net als de meeste smartwatches zal Facebook’s smartwatch vermoedelijk frequent jouw gezondheidsgegevens bijhouden, waardoor Facebook toegang krijgt tot een nieuwe stroom van diep persoonlijke gebruikersinformatie. De meeste mensen die momenteel smartwatches gebruiken, laten ze gegevens loggen over hun gezondheid, slaappatronen, hartslag en zelfs medicatie. Met deze informatie kan Facebook zijn gerichte advertenties verbeteren en zelfs zijn algoritmes aanpassen om te reageren op je emotionele en psychofysiologische toestand.

Dan is er ook nog de verhoogde dreiging van cybercriminaliteit. Regelmatig vinden er datalekken plaats. Het sociale mediaplatform heeft in het verleden te maken gehad met massale datalekken, dus je weet niet zeker waar je gezondheidsgegevens nog meer terecht kunnen komen.

Overeenkomsten van Facebook met ziekenhuizen

Dit is niet de eerste uitstap van Facebook naar de gezondheidssector. In 2018 sprak het met ziekenhuizen over het delen van medische gegevens die konden worden gematcht met gebruikersprofielen. Het plan was om zorgorganisaties te overtuigen om anonieme medische informatie te delen en deze te matchen met Facebook-accounts. De gegevens omvatten gezondheidskwesties en leeftijd, maar geen persoonlijke identificerende info, zoals namen.

Het project was bedoeld om medische professionals inzicht te geven in de sociale profielen van patiënten bij het ontwikkelen van behandelingen en interventieprogramma’s. Veel details over het project zijn nooit naar buiten gekomen, naar verluidt heeft Facebook het programma stopgezet.

Wat gebeurt er nu?

Niet alle biotechnologie is per definitie slecht, maar het gevaar schuilt in het slaapwandelen in een wereld waarin we zonder nadenken diep persoonlijke gegevens prijsgeven. Controle nemen over onze gegevens en begrijpen hoe ze worden gebruikt is vandaag de dag belangrijker dan ooit. We evolueren momenteel naar een wereld van biologische gegevensverzameling en draagbare technologie. Het is een wereld waarin de interne processen van ons lichaam te gelde kunnen worden gemaakt door techgiganten en Facebook’s smartwatch is de nieuwste stap op die reis.

Plaats een reactie